Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR, dahulunya Ujian Penilaian Sekolah Rendah) merupakan program pengujian yang ditadbir secara berpusat untuk menilai pencapaian kognitif pelajar di akhir sekolah rendah di Malaysia dan diambil oleh pelajar-pelajar di akhir Tahun Enam pendidikan rendah.
Ia diperkenalkan pada tahun 1987 bagi menggantikan Peperiksaan Penilaian Darjah Lima. Pada tahun 1995, format Matematik diubah dengan memperkenalkan soalan subjektif. Pada tahun 2001, penilaian termasuk kerja sekolah calon.
Objektifnya ialah untuk menilai pencapaian pelajar sekolah rendah dalam kemahiran asas mereka di dalam Sains dan Matematik dan juga bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. Ia berdasarkan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).
Apakah mata-mata pelajaran yang diuji?
Subjek Wajib
Subjek Wajib
Subjek
|
Bahasa Dalam Peperiksaan
|
Kertas 1
|
Kertas 2
|
|
Bahasa
Melayu
|
Bahasa Melayu (Malaysia)
|
Objektif
|
Penulisan
|
|
Bahasa
Inggeris
|
Bahasa Inggeris (English UK)
|
Objektif
|
Writing
|
|
Science
|
Bahasa Inggeris dan Bahasa
Melayu |
Objektif
|
Subjektif
|
|
Mathematics
|
Bahasa Inggeris dan Bahasa
Melayu |
Objektif
|
Subjektif
|
Bagi Sekolah
Kebangsaan ujian-ujiannya adalah:
- Bahasa Melayu (Pemahaman)
- Bahasa Melayu (Penulisan)
- Bahasa Inggeris
- Matematik
- Sains
Bagi Sekolah Jenis
Kebangsaan ujian-ujiannya adalah:
- Bahasa Melayu (Pemahaman)
- Bahasa Melayu (Penulisan)
- Bahasa Inggeris
- Matematik
- Bahasa Cina/Bahasa Tamil (Pemahaman)
- Bahasa Cina/ Bahasa Tamil ( Penulisan)
- Sains
Mungkin dimansuh
Pada 20 Jun 2010, Kementerian Pelajaran Malaysia
yang diwakili oleh menterinya, Tan Sri Muhyiddin
Yassin membayangkan kemungkinan akan memansuhkan Ujian Pecapaian
Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di masa
hadapan.
Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata beliau melihat ada kewajaran untuk
berbuat demikian kerana aspek pembelajaran ketika ini dilihat lebih
berorientasikan kepada peperiksaan sehingga tujuan utama untuk memberikan
pendidikan holistik tidak dapat dilakukan sepenuhnya. PMR dan UPSR mungkin
dijadikan sebagai penilaian pencapaian pelajar di peringkat sekolah sahaja, dan
bukannya sebagai peperiksaan awam
Pandangan masyarakat
Anuar Ahmad (pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) )
Bagi saya bukan mansuh tetapi rombak. Ini kerana memansuhkan
sesuatu sistem penilaian akan mengakibatkan kita kehilangan satu aspek penting dalam
kurikulum. Dalam setiap kurikulum mesti ada pengajaran dan pembelajaran
(P&P), serta penilaian. Kalau tidak ada penilaian akan mencacatkan subjek
kurikulum. Dari sudut teori pendidikan semua mengakui bahawa dalam diri manusia
ada banyak potensi. Cumanya sebab UPSR terlalu berorientasikan pencapaian
akademik, maka potensi-potensi lain walaupun dikembangkan dalam sistem
pendidikan rendah tetapi tidak diutamakan. Misalnya dalam bidang sukan,
kebudayaan, perbahasan, bahasa komunikasi, interpersonal. Walaupun semua itu
penting tetapi oleh kerana sistem pendidikan kita yang terlalu berorientasikan
peperiksaan maka keperluan itu dikesampingkan.
Saya percaya peperiksaan perlu dirombak supaya semua elemen potensi
manusia ini digabungkan semula. Apabila Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR)
dilaksanakan pada 1983, memang sudah mengambil kira semua perkara itu. Cumanya
apabila dijadikan dalam bentuk penilaian, penilaian itu telah menjadikan
struktur pendidikan terlalu berorientasikan peperiksaan. sekolah rendah, penilaian mesti dilakukan
secara berterusan. Falsafah pendidikan sekolah rendah adalah pelajar menguasai
perkara asas. Tidak boleh mana-mana pelajar ditinggalkan walaupun dikategorikan
sebagai lemah, atau pendidikan khas iaitu menguasai kemahiran Menulis, Membaca
dan Mengira. Oleh itu mungkin pada peringkat paling awal iaitu Tahun 3, guru perlu
menilai dan memastikan membuat laporan pencapaian pelajar sama ada telah
menguasai perkara asas atau tidak. Untuk Tahun 5 dan 6 kita kena buat
intervensi. Jika pelajar tidak boleh menulis, membaca dan mengira dengan baik
maka guru mesti ada intervensi untuk menyelesaikan masalah pendidikan asas.
Mohd. Ali Hassan ( Presiden Majlis Permuafakatan PIBG Nasional (PIBGN) )
Mungkin sudah terlalu lama
sistem pendidikan kita terlalu menekan kepada peperiksaan semata-mata. Kita
sebenarnya perlu menghasilkan pelajar yang tidak bergantung kepada peperiksaan
tetapi belajar untuk sepanjang hayat. Jelas bahawa perubahan yang mahu
dilakukan adalah betul-betul menyeluruh selaras dengan falsafah pendidikan
kebangsaan. Ini termasuklah dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan saya
tambah satu lagi iaitu semangat sosialisasi yang baik.
Ini membantu melahirkan pelajar yang mempunyai kecerdasan fizikal
(PQ), emosi, (EQ), rohani (SQ), intelek (IQ) dan saya tambah FQ atau kecerdasan
kekeluargaan. Semua ini penting dalam keadaan masyarakat majmuk seperti Malaysia
dan lebih penting kita tidak mahu anak-anak kita hanya berjaya dalam akademik
semata-mata. Ini juga selaras dengan dasar yang mahu dibawa oleh Kementerian
Pendidikan iaitu satu pelajar satu sukan. Ini bagus kerana apabila pelajar
mempunyai badan yang sihat otak mereka juga sihat. Ini membantu pelajar apabila
meningkat dewasa tidak hanya bergantung kepada kerja-kerja yang bersifat
akademik dan fakta semata-mata.
Jika kita lihat sekarang ini para pelajar sebenarnya terlalu
tertekan dengan peperiksaan. Selain itu pelajar juga dilihat agak ketinggalan
dalam bidang bahasa. Jika kita bandingkan dengan penguasaan bahasa pelajar di
Singapura misalnya pelajar kita ketinggalan dari segi komunikasi mahupun dalam
menyampaikan buah fikiran.
Bagi saya adalah penting
para pelajar terutama di peringkat rendah mahupun di sekolah menengah
benar-benar memahami dan menguasai kaedah 3M iaitu membaca, mengira dan
menulis. Ini kerana perkara ini adalah asas dalam pembelajaran. Tanpa mereka
menguasai 3M, bagaimana mereka hendak meneruskan pendidikan ke peringkat yang
lebih tinggi lagi selain meningkatkan tahap mentaliti dan pemikiran mereka.
Oleh itu kita perlu memperhebatkan lagi proses 3M ini untuk mereka
memajukan tahap pemikiran mereka dan kemudian dapat terus membudayakan sifat
membaca kerana ia mengasah minat mereka sama ada dalam bidang sains, teknologi,
pengiraan, sastera dan sebagainya. Sekarang ini selepas sahaja habis
peperiksaan tidak ada budaya membaca kerana mereka belajar hanya untuk
peperiksaan dan budaya inilah yang akan meningkatkan pemahaman dan
kecenderungan mereka. Kalau kita lihat di negara-negara maju budaya membaca
adalah asas yang sangat penting.
No comments:
Post a Comment